Mikrofony USB

Zapewne wielu z Was pragnie dołączyć do Wesołej Kompanii Luźnego Swetra. Chce, ale do końca nie wie jak przebrnąć przez problemy techniczne związane z dobraniem sprzętu i nagrywaniem. No co się będziemy szczypać - ciemni są jako ta tabaka w rogu, a może jeszcze ciemniejsi. TO nic złego - tabaka to proszek szlachetny, dobrze wziągnięty potrafi nieźle człowieka udrożnić!

W kilku artykułach postaram się Wam wyjaśnić prosto i węzłowato sposoby wydostania się z technologicznej ciemnoty i wykorzystania nowo nabytej wiedzy do rozpoczęcia radiowej kariery i niesienia kaganka kultury pod strzechy domostw ludu pracującego miast i wsi! Nie będę wdawać się w szczegółowe dane techniczne, bo nie o to chodzi. Każdy w wolnej chwili może poszerzyć zakres swojej wiedzy (odsylamy w tym celu na stronę patrona merytorycznego) - na początek starczą podstawy i pewność, że coś zadziała.


Najprostszym zestawem, który pozwoli nam rozpocząć nagrywanie jest mikrofon podłączony do komputera. Ku temu celowi służy specjalna jego wersja z wejściem USB (Universal Serial Bus, czyli po naszemu uniwersalną magistralą szeregową). Mikrofon taki podłączamy do komputera i to zazwyczaj w zupełności wystarcza. Komputer odnajduje nowy sprzęt i instaluje go samodzielnie, a my możemy śmignąć na kawę lub herbatę z cytrynką zawierającą dużo witaminy C i B1.


Co jest takiego wyjątkowego w tego rodzaju mikrofonach? Już wyjaśniam!
Standardowymi złączami wykorzystywanymi w technice audio jest XLR (zdjęcie poniżej) - kto choć raz widział profesjonalny mikrofon zauważył, że podpina się do niego kabel zaopatrzony w wtyczkę posiadającą trzy lub więcej pinów (znaczy takich bolców). Dzięki nim można podłączyć mikrofon do innych urządzeń. Zazwyczaj sygnał (dźwięk) jaki dociera do mikrofonu, zanim ostatecznie zostanie odtworzony w głośnikach, musi zostać wzmocniony, lekko skorygowany, a czasem wzbogacony o jakieś efekty specjalne. Do wzmocnienia i lekkiej korekty służą przedwzmacniacze (preampy) lub miksery z wbudowanymi przedwzmacniaczami. Bez ich pomocy dźwięk nagrany będzie cichy lub praktycznie w ogóle niesłyszalny. Z mikrofonami USB nie ma tego problemu, mają one bowiem już taki preamp wbudowany. To na pewno wielki plus tego typu urządzeń - niestety są i minusy. Najważniejszy to fakt, że sygnał przekazywany do komputeraz za ich pośrednictwem nie może być w drodze do niego korygowany, zapisuje się na dysku w oryginalnej wersji - ewentualna obróbka może nastąpić dopiero w specjalnym programie. Jeśli jednak zapewnimy odpowiednie warunki nagrywania poprawek nie musi być aż tak dużo.


Co nam pomoże w spełnieniu tych warunków?
Na pewno względna cisza. Mikrofon to wredne bydle, wyczulone na wszelkiego typu dźwikęki, jeśli więc chcemy ograniczyć liczbę nieporządanych stukotów, terkotów, mlaśnięć i pierdnięć, zamknijmy okna i drzwi i postarajmy się jakoś odgrodzić nasz sprzęt od zewnętrznych źródeł dźwięku. Dobrze by bylo nieco wygłuszyć ściany, ale można to zrobić nie wywieszając specjalnych ekranów w całym pokoju, czasem wystarczy w czasie nagrania postawić za mikrofonem zwykły kawałek gąbki. To co widzicie poniżej to profesjonalny ekran, kosztujący i kilkaset zlotych, ale zapewniam, że dla naszych potrzeb kawałek gąbki zupełnie wystarczy. Poza tym możemy do mikrofonu dokupić koszyk antywstrząsowy, eliminujący ewentualne drgania powierzchni na którym stoi mikrofon (czasem znajduje się on już w komplecie). To i komputer z zainstalowanym programem do nagrywania (np. darmowym Audacity) w zupełności wystarczy do rozpoczęcia przygody radiowej!


Poniżej ceny sklepowe mikrofonów pojemnościowych USB - na rynku wtórnym można je kupić za połowę, czasem 1/3 ceny.

SAMSON GO MIC USB - od 150 zł
NOVOX NC-1 - od 200 zł
Samson Meteor - od 225 zł
Reloop sPODCASTER - od 239 zł
Behringer c1u - od 240 zł
CAD U37 - od 259 zł
RH SOUND UM-900 USB - od 260 zł
SAMSON C01u - od 265 zł
LD D1013C - od 279 zł
AUNA MIC-900BG - od 285 zł
AUNA CM600 - od 294 zł
Blue Microphones Snowball - od 298 zł
Superlux E205U - od 299 zł
Renkforce CU-4 USB - od 349 zł
Renkforce USB-S1 - od 359 zł
AUDIO-TECHNICA ATR2500 - od 379 zł
RELOOP sPOD PRO - od. 379 zł
SAMSON G-Track USB - od 399 zł
T.BONE SC440 USB - od 399 zł
AKG Perception 120 USB - od 519 zł
Blue Yeti - od 549 zł
Audio Technica AT 2020USB - od 569 zł
MXL USB.006 - od 600 zł
RODE NT-USB - od 678 zł
MXL USB.008 - od 768 zł
SE X1 USB - od 831 zł
MXL USB.007 - od 836 zł
MXL STUDIO 24 USB - od 929 zł
Blue Yeti Pro - od 929 zł
Shure PG42 USB - od 1009 zł
MXL USB.009 - od 1766 zł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz